Jak zacząć biegać

ZRÓB PIERWSZY KROK, POTEM JUŻ LECI

Bieganie to na pierwszy rzut oka bardzo prosty sport. W końcu wystarczą wygodne buty i odrobina motywacji.

Jednak, kiedy już stajemy w progu ubrani w nasze biegowe trzewiki, pojawia się w głowie sporo pytań…

CZY JA SIĘ W OGÓLE DO TEGO NADAJĘ?

Bieganie to sport, który kształtuje kondycje, sylwetkę, poprawia nasze zdrowie.

Jednak przed przystąpieniem do uprawiania jakiejkolwiek dyscypliny sportu, trzeba uważnie obserwować swoje ciało, a najlepiej zasięgnąć porady specjalisty, żeby ocenił nasze predyspozycje do uprawiania sportu:

Dlatego jeśli masz dużą nadwagę, zdiagnozowano u Ciebie wadę kręgosłupa lub wyraźne wady postawy lub cierpisz na przewlekłe choroby, warto zacząć od wzmocnienia ciała poprzez inne formy aktywności.

Świetnymi sportami, które pomogą nam przygotować organizm do obciążeń, jakie powoduje bieganie są np. pływanie czy trening siłowy (najlepiej pod okiem trenera).

W CO SIĘ UBRAĆ?

Strój powinien być wygodny, dostosowany do temperatury.

W przypadku mrozu najlepiej ubierać się na cebulkę. Każdy z nas posiada inną termoregulację ciała, dlatego nie da się dokładnie określić, co należy na siebie założyć.

Musimy poznać swój organizm i sami poznać, jaki ubiór jest dla nas odpowiedni.  Najlepszym sposobem jest metoda prób i błędów, dzięki temu dodatkowo uczymy się świadomości własnego ciała.

Najważniejszym elementem naszego ubioru są buty. Nie, nie muszą pasować do ubioru 🙂

Ważne, żeby pasowały do stopy. Ceny butów wahają się w granicach 100-500 zł, jest to spory wydatek, ale na pewno warto zainwestować w wygodne obuwie.

JAK ZACZĄĆ?

I tu pojawia się problem.

Jak zacząć, ile biegać za pierwszym razem, jak ma wyglądać trening, czy jest sens się rozciągać…To pytania, które dotykają prawdopodobnie każdego początkującego biegacza.

I niestety nie ma jednej odpowiedzi. Jesteśmy ludźmi, każdy z nas jest inny, każdy staruje z innego pułapu. Dlatego tak ważne jest poznanie swojego organizmu.

Osoby początkujące powinny zacząć od marszobiegów, stopniowo zwiększając ilość biegania, zmniejszając ilość marszu. Będzie fajnie widzieć postęp, wzrost kondycji, poprawę samopoczucia.

I to piękne uczucie, gdy pierwszy raz, bez zatrzymania biegniesz 5 km! Nie do opisania!

Na początku warto zasięgnąć porady u profesjonalistów. Trener wie, jak odpowiednio zaprogramować trening, aby w zdrowiu zdobywać kolejne cele.

CO ZJEŚĆ PRZED BIEGANIEM?

Kolejnym ważnym czynnikiem jest odżywianie. W przypadku początkujących szczególnie ważne są posiłki okołotreningowe. Chyba nikt nie lubi biegać z kolką, bądź innymi problemami żołądkowymi.

Ważne jest, aby posiłek zjedzony przed treningiem był lekkostrawny, jednak bogaty w węglowodany, aby organizm miał z czego czerpać energię do wysiłku.

Należy odczekać minimum godzinę po spożytym posiłku i dopiero po upływie tego czasu ruszać na trening. Dzięki temu unikniemy problemów na trasie i  będziemy mogli w spokoju wykonać jednostkę treningową.

Niektórzy preferują bułkę z bananem (nawet mistrzowie!) na śniadanie przed treningiem, inni wolą zjeść owsiankę. Ważne jest, po czym Ty czujesz się dobrze i komfortowo.

Mamy nowy rok, nowe cele, jak nie teraz, to kiedy? Postanowienia to fajna rzecz, dodatkowa motywacja, aby działać i spełniać swoje marzenia. Bieganie jest prostym sportem, wymagającym chwili wolnego czasu i odpowiedniej motywacji. Satysfakcja z wykonanych treningów – bezcenna, warta każdego poświęcenia!

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące treningu dla początkujących, śmiało do mnie napisz 🙂

>> Dominika Kalinowska

Pierwszy krok za Tobą...
Czytaj dalej: